Kérelem kút üzemeltetéséhez, fennmaradásához

Ügyintézés

A Belügyminisztérium tájékoztatója alapján az eljárások célja, hogy e vízilétesítmények regisztrálva legyenek, adatbázisba kerüljenek, illetve, hogy a vízkészletekkel való gazdálkodás és a felszín alatti vizek minősége nyomon követhető legyen. Vízkészleteink és környezünk megóvása közös érdek.

A kútból kitermelt víz után, a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 15/C § (1) bekezdés c) pontja szerint nem kell a vízhasználónak vízkészletjárulékot fizetnie a vízjogi engedélyenként évi 500 m3-t meg nem haladó vízmennyiség után.

Először figyelmesen olvassa végig tárgyi ügy leírását, majd válasszon az ügyintézési lehetőségek közül!

Általános tájékoztató az elektronikus ügyintézésről

Elektronikus ügyintézésSzemélyes ügyintézés
Jogosultak köre

Budapest Főváros XV. kerület illetékességi területén ásott, vert és fúrt talajvízkutat fenntartó, üzemeltető magánszemély, olyan kút üzemeltetése, fenntartása esetén, amely a következő feltételeket együttesen teljesíti:

a) épülettel vagy annak építésére jogosító hatósági határozattal, egyszerű bejelentéssel rendelkező ingatlanon van, és természetes személyek részére a házi ivóvízigény és a háztartási igények kielégítését fogja szolgálni,

b) nem gazdasági célú vízigény kielégítése céljából létesül,

c) 500 m³/év mennyiséget meg nem haladó vízigénybevétellel fog üzemelni,

d) kizárólag talajvízkészlet vagy parti szűrésű vízkészlet felhasználásával fog üzemelni, karszt- vagy rétegvízkészlet igénybevétele, érintése nélkül,

e) a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények védelméről szóló kormányrendelet szerint kijelölt, kijelölés alatt álló vagy előzetesen lehatárolt belső, külső vagy hidrogeológiai védőidomot, védőterületet nem fog érinteni.

Mit kell tennie

Elektronikus ügyintézés esetén:

A kitöltött Kút üzemeltetéséhez, fennmaradásához kérelem nyomtatványt és az abban előírt mellékleteket küldje meg az e-Papír üzenetküldő portálon Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzata számára.

Az e-Papír alkalmazásba belépve ki kell választania

  • a témacsoport legördülő menüből az Önkormányzati igazgatást,
  • az ügytípus legördülő menüből a Településüzemeltetési ügyeket,
  • a címzett legördülő menüből Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzatát, és csatolnia kell
  • a kitöltött Kút üzemeltetéséhez, fennmaradásához kérelem nyomtatványt.

Személyes ügyintézés esetén:

A kitöltött Kút üzemeltetéséhez, fennmaradásához kérelem nyomtatványt adja le ügyfélfogadási időben Budapest Főváros XV. Kerületi Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálatán, vagy azt postai úton küldje meg az 1601 Budapest, Pf. 46 postacímre. Személyes ügyintézés esetén lehetősége van az Ügyfélszolgálatra időpontot foglalni online módon az Időpontfoglalóra kattintással.

A letölthető nyomtatványt megtalálja a Benyújtandó dokumentumok menüben, vagy papíralapon beszerezheti az Ügyfélszolgálaton. 

Kötelezettségmulasztás

Talajvízkút végleges engedély birtokában létesíthető, üzemeltethető, fenntartható azonban mentesül a vízgazdálkodási bírság megfizetése alól az a létesítő, üzemeltető vagy fenntartó, aki a módosítás hatálybalépését megelőzően engedély nélkül vagy engedélytől eltérően létesített vagy üzemeltet felszín alatti vízkivételt biztosító vízi létesítményt, ha a vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárást 2023. december 31-ig kérelmezi. Aki legkésőbb e napig nem kér fennmaradási engedélyt az engedély nélkül vagy attól eltérően létesült kútra, annak 2024. január 1-jétől vízgazdálkodási bírságot kell fizetnie.

Határidők

A hatóság nyolc (8) napon belül érdemben dönt, vagy értesít az eljárás megindításáról és teljes eljárásban hoz döntést hatvan (60) napon belül.

Benyújtandó dokumentumok
  • Ásott és vert kút esetében
  • Fúrt kút esetében
    • Kérelem nyomtatvány kút üzemeltetéséhez, fennmaradásához és annak mellékletében található nyilatkozat, vagy az azzal egyenértékű, a 41/2017. (XII.29.) BM rendelet 2. melléklet III. pontjának megfelelő kérelem nyomtatvány kitöltve,
    • a nyomtatvány nyilatkozat részében szerepeltetni szükséges a tulajdonos/bejelentő, illetve a felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai követelményeiről szóló 101/2007. (XII.23.) KvVM rendelet szerinti szakember aláírását,,
    • a felszín alatti vízkészletbe történő beavatkozás és vízkútfúrás szakmai követelményeiről szóló 101/2007. (XII.23.) KvVM rendelet 13. § (2) bekezdésének való megfelelés igazolása (kútfúró igazolja, nyilatkozik),
    • helyszínrajz,
    • fényképfelvétel a kútról és környezetéről.  Személyes ügyintézés esetén a fényképet megküldheti a varosgazdalkodas@bpxv.hu e-mail-címre a beazonosítást segítő névvel és címmel ellátva.
    • Ivóvíz célú felhasználás esetén a vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló 147/2010. (IV.29.) Korm. rendelet szerinti vízminőség-vizsgálat eredménye.
Fizetési kötelezettség

A hatósági eljárás illeték- és díjfizetésmentes.

Azonban az eljárás során felmerülő egyéb költségeket – mint például a dokumentáció elkészítése során felmerülő személyi és dologi költségek, vagy szükség esetén a mintavételi, laboratóriumi, műszeres vizsgálatok költségei – a kérelmező ügyfél viseli.

Eljáró szerv

Budapest Főváros XV. Kerület Önkormányzat jegyzője.

Amennyiben a Jogosultak köre menüben felsorolt feltételek nem teljesülnek, akkor az engedély kiadására a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság az illetékes hatóság (e-mail: fki.hatosag@katved.gov.hu), így hozzájuk kell benyújtani az engedély kérelmet.

Egyéb információ

A Városgazdálkodási Főosztály a fennmaradással érintett és üzemeltetett talajvízkutakról nyilvántartást vezet.