A projekt támogatottja | Budapest Főváros Önkormányzata |
A támogatás összege | 265 613 330 Ft |
A támogatás mértéke | 100% |
Irányító Hatóság | Pénzügyminisztérium, Regionális Fejlesztési Programokért Felelős Helyettes Államtitkársága |
Konzorcium tagjai |
|
Beruházás vezetője | BKK Budapesti Közlekedési Központ |
Tervező | Pro Urbe Mérnöki és Városrendezési Kft. |
Kivitelező | JÓ-ÉP Építőipari Szolgáltató Kft. |
Műszaki ellenőr | Kristóf XXI. Környezetvédelmi és Tanácsadó Kft. |
A kivitelezés kezdete | 2023. február 10. |
A kivitelezés befejezése | 2023. június 26. |
Jótállás | 72 hónap |
A pályázatban nevesített cél a Pázmány Péter utca - Taksony sor - Rákospalotai Körvasút sor - M3 autópálya bevezető szakasza - Szentmihályi út - Illyés Gyula utca - Bácska utca határolt területek kerékpárosbaráttá történő alakítása.
A XV. kerületi beruházás egy nagyobb fejlesztési program része: az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében összesen bruttó 8,22 milliárd forint jut közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztésekre Budapesten.
A fejlesztések célja, hogy hozzájáruljanak az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakításához, és egyre többen döntsenek napi utazásaik során a kerékpározás mellett, így a fenntartható közlekedési eszközök aránya a fővárosban tovább nőhet.
A VEKOP-5.3.1.-15-2020-00019 azonosító számú, 100 %-os támogatási intenzitású projekt megvalósítására a Támogatási Szerződést a konzorciumi partnerek – Budapest Főváros Önkormányzata, mint Kedvezményezett, a BKK Zrt. és Budapest Főváros XV. Kerület Önkormányzata – 2021. november 2-án írták alá.
A projekt tervezésekor fontos szempont volt, hogy a mindennapi ügyintézés, a munkába, óvodába vagy iskolába járás kerékpárral is megoldható legyen minden korosztálynak, könnyebb és biztonságosabb legyen kerékpárral eljutni a kerület köz- és oktatási intézményeibe, az üzletekbe és a közösségi közlekedés megállóihoz, és megközelíthetők legyenek a szomszédos kerületek is. Így többen dönthetnek a kerékpározás mellett, társítva azt akár a közösségi közlekedéssel is.
A beruházás elemei:
- Az M3 autópálya Arany János, Wesselényi és Szent Korona utcai gyalogos felüljáróinak kerékpáros megközelítése érdekében kisebb korrekciók történtek.
- Az egyirányú Jókai, Kinizsi, Őrtűz, Karatna utcák és a Toldi sor megnyílt a kétirányú kerékpáros-forgalomnak.
- Tempo 30 övezetek kialakítása, forgalom- és sebességcsillapítási fejlesztések történtek a Dugonics, Kinizsi, Oroszlán, Palánk, Beller Imre, Bocskai, Bethlen Gábor, Rekettye, Recés, Őrtűz, Rigmus, Irány és Vasvári Pál utcákban.
- Az Októberi sétányon kerékpáros út épült ki.
- Közterületi átalakításokkal a Czabán és a Széchenyi téri iskolák könnyebben és biztonságosabban megközelíthetővé váltak kerékpárral.
- A Wesselényi utca – Rákos út kereszteződése és a Széchenyi úti felüljáró környéke kerékpárosbaráttá alakult át.
A beruházás főbb mennyiségei:
- KRESZ-táblák és kiegészítő táblák kihelyezése: 227 db
- oszlopok elhelyezése KRESZ-táblákhoz: 100 db
- sebességcsökkentő borda (fekvőrendőr) építése: 63 db
- térkőburkolat kialakítása: 254 m2
- szegélyépítés: 995 m
- kerékpártámasz kihelyezése: 3 db
- vízszintes forgalomtechnikai jelzések felfestése: 251 m2
- új közvilágítási oszlop: 7 db
- víznyelőakna áthelyezése: 4 db
- füvesítés: 406 m2
A kerület a projekthez szemléletformálási programokkal járult hozzá.
A szemléletformálási programokat a Csokonai Kulturális Központ és Kommunikációs Közhasznú NKft. szervezte és bonyolította. A programsorozat főbb elemei között szerepeltek iskolai szemléletformáló előadások, kerékpáros túrák és kerékpáros gyermeknapi rendezvények, kiállítással egybekötött gyermekrajz pályázat. A kerékpáros és helyismereti kvízjáték nyertese egy kerékpárt vehetett át, és megjelent a kerületi kerékpáros kisokos is, és készült két oktatófilm (a filmek elérhetőek Két keréken a Tizenötödikben - 1. rész, valamint ezen a Két keréken a Tizenötödikben - 2. rész) .